Apa yang ada di dunia ini pasti ada yang menciptakan. Apa yang muncul yang di dunia ini pasti juga akan hilang dan musnah, karena tidak ada sesuatu yang abadi dimuka bumi ini, dan hanya ada satu yang abadi yaitu Allah SWT pencipta langit dan bumi. Kita sebagai orang Islam dan beriman mungkin sudah sepatutnya melakukan apa yang telah diperintahkan kepada kita dengan melakukan hal-hal yang telah dijelaskan kepada kita melalui Al-qur’an dan Hadist. Jangan sampai kita berpikir hidup hanya untuk kesenangan dunia sehingga kita mengesampingkan kehidupan kekal kita di akhirat. Tak ada gunanya harta melimpah, rumah mewah, jabatan tinggi, tapi akhirnya tak bisa jua membantu kita selepas kita meninggalkan dunia yang fana ini, karena hanya amal dan kebaikan sajalah yang bisa menyelamatkan kita. Tapi tahukah kita, ada beberapa amalan yang tetap mengalir walaupun kita sudah meninggal dunia?

Dari Anas r.a berkata bahwa ada tujuh amalan yang dapat diterima seseorang selepas matinya, amalan tersebut adalah :

  1. Sesiapa yang mendirikan masjid maka ia tetap pahalanya selagi masjid itu digunakan oleh orang yang beramal ibadat di dalamnya.
  2. Sesiapa yang mengalirkan air sungai selagi ada orang yang meminum daripadanya.
  3. Sesiapa yang menulis mushaf ia akan mendapatkan pahala selagi ada orang yang membacanya.
  4. Orang yang menggali perigi selagi ada orang yang menggunakannya.
  5. Sesiapa yang menanam tanam-tanaman selagi ada yang memakannya baik manusia atau burung.
  6. Mereka yang mengajarkan ilmu yang berguna selama ia diamalkan oleh orang yang mempelajarinya.
  7. Orang yang meninggalkan anak yang sholeh yang mana ianya selalu mendoakan kedua orang tuanya dan selalu beristighfar kepadanya. yakni anak yang selalu dibekali ilmu al-Qur’an maka orang yang mengajarkannya akan mendapat pahala selagi anak itu mengamalkan ajaran-ajarannya tanpa mengurangi pahala anak itu sendiri

Dari Abu Hurairah r.a juga berkata, Rasulullah SAW bersabda : Apabila telah mati anak Adam itu, maka terhentilah amalannya, melainkan 3 macam :

  1. Sedekah yang berjalan terus.
  2. Ilmu yang berguna dan diamalkan.
  3. Anak yang sholeh yang mendoakan baik baginya.

Mungkin itulah amalan-amalan yang dapat menjauhkan dari siksa api neraka walaupun seseorang tersebut sudah meninggal dunia. Untuk itu kita sebagai umat Islam harus terus-teruslah melakukan hal-hal terpuji yang sudah diperintahkan selagi kita masih hidup dan juga mengamalkannya kepada orang lain.

Semoga saja apa yang telah saya uraikan di atas dapat mempertebal keimanan kita kepada Allah SWT.

Amin🙂